Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Praga Smichov. Terminal autobusowy z pozwoleniem, a stacja kolejowa w przebudowie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Czescy kolejarze rozpoczęli modernizację stacji kolejowej i dworca Smíchov. Tymczasem miasto doczekało się wreszcie pozwolenia na budowę dla terminala autobusowego. Ten największy czeski węzeł komunikacyjny ma być gruntownie przebudowany w części kolejowej do 2027 roku, a w części miejskiej – do 2030 roku.

– Terminal autobusowy Smíchov otrzymał zielone światło. Mamy pozwolenie na budowę – pochwalił się Zdeněk Hřib, zastępca burmistrza Pragi ds. transportu. – Powstanie wspaniały węzeł komunikacyjny, którego nie ma nigdzie indziej w Czechach. Jednocześnie jest to projekt, który znacząco poprawi oblicze Smíchova i nada prestiżu całej okolicy. W jednym miejscu powstanie węzeł przesiadkowy integrujący pociągi, metro, linie autobusowe miejskie i międzymiastowe oraz tramwaje. Będzie też parking P+R dla około 1000 samochodów oraz parking B+R dla 1000 rowerów – wymienia zastępca burmistrza.

Tym samym Praga może podpisywać umowę na budowę. Nowy terminal ma kosztować ok. 8 mld czeskich koron, czyli na ok. 1,5 mld zł. Dotychczas w rejonie Smíchova funkcjonowały dwa duże terminale przesiadkowe dla transportu publicznego – Smíchovské nádraží i Na Knížecí, dlatego stolica zdecydowała się na budowę jednego dużego terminala Smíchov, który skutecznie połączy wszystkie środki transportu w jednym miejscu. Realizację obiektu, który zintegruje kolej, metro, autobusy miejskie i dalekobieżne, zaplanowano do końca 2030 roku.

Miasto starało się wpisać z własną inwestycją w plany kolejarzy, którzy po sąsiedzku rozpoczęli już modernizację dworca i stacji kolejowej Smíchov. Inwestycja prowadzona przez czeskiego zarządcę Správa železnic i obejmuje całkowitą przebudowę torów, remont trzech istniejących peronów oraz budowę nowego czwartego, z którego będą odjeżdżać głównie pociągi w kierunku Pragi Semmering, czyli w kierunku zachodnim do stacji Praga-Zličín i Hostivice.

Wykonawca wyremontuje też oba istniejące przejścia podziemne i przedłuży je pod całym układem torowym stacji. Wydłużone zostaną do przyszłego budynku parkingowego, którego inwestorem będzie miasto Praga. Dostęp dla osób niepełnosprawnych zapewnią windy. Most nad ulicą Nádražní po zakończeniu prac będzie trójtorowy, tak aby jego przepustowość odpowiadała trójtorowemu mostowi kolejowemu na Výtonie, który w przyszłości zostanie włączony do całego układu. Prace obejmą także budowę nowej kładki dla pieszych od ulicy Radlickiej, która umożliwi również dostęp do poszczególnych peronów oraz połączenie z nową dzielnicą powstałą w ramach projektu Smíchov City.

- PRzebudowa dworca kolejowego Smíchov idzie pełną parą – informują kolejarze. – Trwają m.in. prace nad przedłużeniem przejść podziemnych i budową nowej kładki nad linią kolejową. Robotnicy koncentrują się także na pracach przy wiaduktach kolejowych – podkreśla spółka Správa železnic w komunikacie.

Zasadnicza część przebudowy stacji Praga Smíchov rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku. Robotnicy rozpoczęli budowę tymczasowego peronu 1A, przejść podziemnych, nowej kładki i kanału kablowego. W tym roku rozpocznie się natomiast przebudowa trzeciego peronu i budowa nowego czwartego, a pasażerów będą czekać alternatywne trasy w drodze do pociągów. Prace obejmą również północne skrzydło budynku dworca oraz dalszą część torów. Plany przewidują również rozwieszenie nowej sieci trakcyjnej. Prace współfinansowane są przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Inwestycja ma trwać do 2027 roku, a całkowity koszt to 5,1 mld koron, czyli ok. 900 mln zł.

Dworzec Smíchovské nádraží został otwarty jako drugi główny dworzec w Pradze w 1862 roku. Obecny budynek dworca powstał w latach pięćdziesiątych XX wieku. Oryginalna zabudowa nie przetrwała ze względu na zniszczenia podczas II wojny światowej. Stacja Smíchov jest jednym z najbardziej ruchliwych węzłów kolejowych w Pradze.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koluszki już z nowym dworcem kolejowym

Przestrzeń

Koluszki już z nowym dworcem kolejowym

Redakcja/inf. pras. 27 stycznia 2025

Dworzec w Celestynowie otwarty dla podróżnych

Komunikacja

Rusza przetarg na nowy dworzec kolejowy w Częstochowie

Przestrzeń

Koszalin: Budowa nowego dworca kolejowego nadal wstrzymana

Przestrzeń

Praga: W oczekiwaniu na nowy dworzec Smíchov [wizualizacje]

Przestrzeń

Zobacz również:

Koluszki już z nowym dworcem kolejowym

Przestrzeń

Koluszki już z nowym dworcem kolejowym

Redakcja/inf. pras. 27 stycznia 2025

Dworzec w Celestynowie otwarty dla podróżnych

Komunikacja

Rusza przetarg na nowy dworzec kolejowy w Częstochowie

Przestrzeń

Koszalin: Budowa nowego dworca kolejowego nadal wstrzymana

Przestrzeń

Praga: W oczekiwaniu na nowy dworzec Smíchov [wizualizacje]

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5